onsdag 12 november 2008

högt kolestorolvärde?

sitter här med mina havrefras framför mig och funderar på om jag är mer hungrig eller inte. läste lite sporadiskt på förpackningen innan, bidrar till sänkt kolestorlovärde. jaha tänkte jag och åt vidare tills det slog mig att det inte kunde stämma. tog upp förpackningen och började läsa lite till. det låter väldigt fint, " havre innehåller mycket betaglukaner som är ett slags vattenlösliga kostfibrer. de suger upp fettet och hjälper till att föra ut den skadliga kolestorolen ur din kropp. betaglukanerna bidrar alltså aktivt till att ditt hjärta håller sig i form." nu vänder jag vidare på förpackningen och kommer till innehållsförteckningen där jag läser att det finns samma mängd kostfibrer som sockerarter i dessa små goda saker. så då menar dem att kostfibrerna går in och för ut de skadliga kolestorolet och samtidigt går sockerarterna in och omvandlas till fett som bidrar till ökat kolestorol? ja jag vet inte riktigt vart dem vill komma men jag har iallafall bestämt mig för vad jag ska tro på. jag tror inte dessa små godingarna kommer göra så jag lever längre men jag vet iallafall att dem kommer hålla mig mätt nu i några timmar och det är huvudsaken för mig. så nu gott folk ska jag ta ytterligare en stor sked med sylt och hälla ner bland mina havrekuddar enbart för att jag känner för det och är sugen på det. konsekvenserna får jag ta en annan gång. just nu ska jag bara njuta! puss och kram på er!

1 kommentar:

E M M A sa...

Hahahahahaha! Sanna, du måste verkligen ha tråkigt som ger dig in på sånna tankar. Hahahaha!!!!